Suosikit

Valinnaiskurssit ja -aineet 8.-9. luokat

LAURITSALAN KOULUN VALINNAISAINEET JA -KURSSIT 8. JA 9. LUOKILLE

 

Valinnaisaineita ja -kursseja opiskellaan 8. ja 9. luokalla viisi vuosiviikkotuntia (vvt) / vuosiluokka. Painotusaineen (liikunta, taide ja science) opiskeluun käytetään tästä kiintiöstä kolme vvt ja A2-kielen opiskeluun kaksi vvt.

 

Valinnaisaine on pitkä, jatkuva valinta. Valinnaisainetta opiskellaan sekä 8. että 9. luokalla ja se arvioidaan numerolla. Valinnaisaineen laajuus on kaksi vvt.

 

Valinnaiskurssi on lyhytvalinta. Valinnaiskurssi opiskellaan kahden jakson aikana ja se arvioidaan hyväksytty / hylätty -merkinnällä. Valinnaiskurssin laajuus on yksi vvt.

 

Kaikille yhteisinä oppiaineina 7. luokan jälkeen päättyvät kotitalous ja käsityö sekä 8. luokan jälkeen kuvataide ja musiikki. Näitä aineita voi opiskella 8. ja 9. luokalla vain valinnaisaineina.

 

PAINOTUSAINEET (valittu jo 7. luokalta alkavaksi valinnaksi)

Kohderyhmä: 7. – 9. lk

Laajuus: 3 vvt

Arviointi: Numeroarviointi (7. luokalla hyväksytty / hylätty)

 

Taidepainotus sART                   

Tavoite: Tutustutaan taiteen ja kuvien maailmaan. Opitaan eri menetelmiä, kehitetään omaa työskentelyä ja luodaan uusia aiheita.

Sisältö ja työtavat: Luodaan katsaus koko visuaalisen kulttuurin laajaan kirjoon: klassisesta taiteesta mediakuvastoon ja henkilökohtaisiin kuva-aiheisiin. Perehdytään eri välineisiin, tekniikoihin ja materiaaleihin; lähtien perinteisistä työtavoista kokeellisempiin menetelmiin ja digitaaliseen teknologiaan. Keskiössä ovat piirtäminen, maalaaminen, kolmiulotteiset teokset, askartelu, valokuvaus ja kuvankäsittely. Taidepainotuksessa voi toteuttaa oppiainerajat ylittäviä kokonaisuuksia, tehdä graafista suunnittelua ja kuvituksia tai rakentaa lavasteita koulun tapahtumiin. Osallistutaan projekteihin ja hankkeisiin myös koulun ulkopuolisten tahojen kanssa.

Arviointi: Numeroarviointi (7. luokalla hyväksytty / hylätty).

 

Liikuntapainotus sGYM

Tavoite: Tutustutaan monipuolisesti eri liikuntamuotoihin.

Sisältö: Monipuolisesti eri liikuntalajeja oppilaiden valinnan ja vuodenajan mukaan. Tutustumista uusiin ja erilaisiin lajeihin. Oman lajin harjoittelu on mahdollista tuntien puitteissa sopimuksen mukaan.

Työtavat: Yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely.

Arviointi: Numeroarviointi (7. luokalla hyväksytty / hylätty).

 

Science-painotus sSCI

Tavoite: Opiskellaan tieto- ja viestintätekniikkaa, matematiikkaa ja luonnontieteitä.

Sisältö: Kursseja esimerkiksi peliohjelmoinnista, videoinnista, tähtitieteestä, fysiikasta, kemiasta ja biologiasta.

Työtavat: Tunneilla perehdytään mm. tieto- ja viestintätekniikan perusteisiin, tehdään omia pelejä ja videoita, pieniä science-aiheisia projekteja ja kokeellisia töitä.

Arviointi: Numeroarviointi (7. luokalla hyväksytty / hylätty).

 

VALINNAISAINEET (valinnaisaineita opiskellaan sekä 8. että 9. luokalla)            

Kohderyhmä: 8. – 9. lk

Laajuus: 2 vvt

Arviointi: Numeroarviointi

 

Kielet (B2)

Espanja EAB2

Tavoite ja sisältö: Saavutetaan kulttuurin ja kielen käytön ja tuntemuksen perusvalmius. Erilaisia työtapoja ja tehtävätyyppejä hyödyntäen omaksutaan rakenteet sekä opetellaan suullisen ja kirjallisen ilmaisun hallintaa.

Työtavat: Yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely.

 

Saksa

Tavoite ja sisältö: Saavutetaan kulttuurin ja kielen käytön ja tuntemuksen perusvalmius. Erilaisia työtapoja ja tehtävätyyppejä hyödyntäen omaksutaan rakenteet sekä opetellaan suullisen ja kirjallisen ilmaisun hallintaa.

Työtavat: Yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely.

 

Venäjä

Tavoite ja sisältö: Saavutetaan kulttuurin ja kielen käytön ja tuntemuksen perusvalmius. Erilaisia työtapoja ja tehtävätyyppejä hyödyntäen omaksutaan rakenteet sekä opetellaan suullisen ja kirjallisen ilmaisun hallintaa.

Työtavat: Yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely.

 

Psykologia 

Psykologian valinnaisaine

Tavoite: Oppia ymmärtämään laaja-alaisesti ihmisen mielen toimintaa ja sen vaikutusta oppimiseen, ajatteluun, käytökseen, tunteisiin ja terveyteen. Oivaltaa ja oppia, mitä merkitsee ihminen psyko-fyysis-sosiaalisena kokonaisuutena. Perehtyä psykologian tieteenalojen näkökulmiin ja tutkimuskenttään.

Sisältö: Psykologian eri alojen peruskäsitteistö ja keskeisimmät sisällöt (kognitiivinen psykologia, sosiaalipsykologia, biologinen (neuro)psykologia, mielenterveyspsykologia ja psykiatria). Opittavia aihe-alueita ovat mm. ihmisen kehityksen vaiheet, tunteet, temperamentti ja aggressiivisuus, oppimiskäsitykset, tiedonkäsittelyn taidot, muisti, aivojen rakenteet, yleisimmät mielenterveyden häiriöt ja sosiaalinen toiminta.

Työtavat: Monipuoliset ja toiminnalliset työtavat, joissa hyödynnetään myös digimateriaalia ja ChromeBookia.

 

Biologia

Maa- ja metsätalouden valinnaisaine

Tavoite: Opitaan tuntemaan maa- ja metsätalouden perusasioita.

Sisältö: Maanviljely ja kotieläimet sekä niihin liittyvät elinkeinot. Puutarhanhoito ja kasvien kasvatus. Metsätyypit, metsänhoidon perusteet, metsäteollisuus ja metsän monikäyttö.

Työtavat: Tutustutaan aiheeseen eri keinoin: kirjallisuus, tvt, vierailut, pari- ja ryhmätyöt, kasvien kasvatus.

 

Kuvataide

Kuvataiteen valinnaisaine wKU

Tavoite: Oman kuvailmaisun ja kuvallisen ajattelun syventäminen ja kehittäminen.

Tehdään kuvia tekniikoita vaihdellen niin mielikuvitusta kuin mallia käyttäen.

Sisältö: Valot, varjot viivat, värit, ihminen ja ympäristö, minä ja mediakuva,

oma taideprojekti.

Työtavat: Käytetään monipuolisesti ja rohkeasti erilaisia taiteellisia työskentelytapoja. Toteutetaan kuvia ja projekteja tekniikoita vaihdellen.

 

Kotitalous

Kotitalouden valinnaisaine sKO / wKO

Tavoite: Yhdessä tekemisen ja onnistumisen iloa, järjen ja käden taitoja, suomalaista perinnettä  kansainvälisin tuulahduksin.

Sisältö: Elintarviketiedon, ruoanvalmistuksen ja leivonnan kertausta, erityisruokavaliot, perinneruoat, kansainväliset keittiöt, juhlat ja tapakulttuuri.

Työtavat: Ryhmä-, pari- ja yksilötyöskentely.

 

Liikunta

Liikunnan valinnaisaine sLI / wLI

Tavoite: Oppilas saa lisää mahdollisuuksia tutustua eri liikuntamuotoihin ja mahdollisuuden liikkua enemmän ohjatusti kouluajalla.

Sisältö: Monipuolisesti eri liikuntalajeja oppilaiden valinnan mukaan. Tutustumista uusiin ja / tai erilaisiin lajeihin.

Työtavat: Yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely.

 

Musiikki

Musiikin valinnaisaine

Tavoite: Tutustutaan eri musiikkityyleihin bändisoiton avulla.

Sisältö: Jokaiselle oppilaalle yritetään löytää oma soitin. Pyritään tekemään vierailu äänitysstudiolle.

Työtavat: Kuuntelu, soittaminen, laulaminen, sovittaminen.

 

Käsityö

Kovien materiaalien valinnaisaine (tekninen työ) wTN

Tavoite ja sisältö: Suunnitellaan ja toteutetaan oman kiinnostuksen mukaisia töitä. Oppilas työskentelee joko puun, metallin, muovin, elektroniikan, Lego-ohjelmoinnin tai 3D -tulostuksen parissa tai yhdistellen edellä mainittuja.

Työtavat: Oppilas suunnittelee ja toteuttaa opiskelua itselleen ominaisilla työskentelytavoilla. Voidaan käyttää myös valmiita työpiirustuksia sellaisenaan tai muokata niitä.

 

Pehmeiden materiaalien valinnaisaine (tekstiilityö) wTS

Tavoite ja sisältö: Suunnitellaan ja toteutetaan käsitöitä ommellen, neuloen, virkaten ja kirjoen, omat kiinnostuksen kohteet ja tarpeet huomioiden. Mahdollisuus toteuttaa vaatteita, asusteita sisustustekstiilejä, koruja ym. Perehdytään erilaisiin käsityötekniikoihin, materiaaleihin ja työvälineisiin.  Tavoitteena on pehmeiden käsityömateriaalien ja niihin liittyvien työvälineiden monipuolinen aineenhallinta.

Työtavat: Oppilaslähtöinen projektiluontoinen työskentely.

 

VALINNAISKURSSIT (valinnaiskursseja opiskellaan kahden jakson ajan)

Kohderyhmä: 8. – 9. lk

Laajuus: 1 vvt

Arviointi: Hyväksytty / hylätty

 

Äidinkieli

Tähtitoimittaja

Tavoite ja sisältö: Kirjoitetaan erilaisia lehtijuttuja, esim. pääkirjoitus, haastattelu, uutinen ja artikkeli. Sovitaan yhdessä teemat, joista kirjoitetaan. Valmiit lehtijutut kuvitetaan sekä julkaistaan viikoittain joko ilmoitustaululla tai sähköisesti. Kurssi sisältää myös tutustumiskäynnin Etelä-Saimaan lehtitalossa. Toimittaja ja muihin lehtialan ammatteihin ja työhön tutustuminen.

Työtavat: Yksilö-, pari- ja ryhmätyöt.

 

Yhdessä lavalle

Tavoite: Esiintymis- ja puhumisrohkeuden hankkiminen: saada hyviä kokemuksia esiintymisestä ja oppia pitämään muille puhumisesta ja esiintymisestä. Esiintymis- sekä ryhmätyötaitojen kehittäminen.

Sisältö: Rentoutumis-, ääni-, puhe-, ele-, ilme- ja liikkumisharjoituksia. Ilmaisu- ja esiintymisharjoituksia. Improvisointiharjoituksia. Esitysten suunnittelua, valmistamista ja niiden esittämistä. Oppilaiden toivomukset otetaan huomioon kurssin sisällössä sekä siinä, kenelle esitykset esitetään.

Työtavat: Yksilö-, pari- ja ryhmätyöt.

 

Vieraat kielet

Kielimaistiaiset

Tavoite: Tutustuttaa usean kielen alkeisiin

Sisältö: Useita eri kieliä 3-4 tuntia kerrallaan, esimerkiksi saksa, venäjä, italia, espanja jne.

Työtavat: Erilaisia työtapoja vaihtelevasti (digitehtävät, pari-ja ryhmätyöt jne.).

 

Wanna Know More?

Tavoite: Englannin kielen taitojen monipuolistaminen.

Sisältö: Vahvistetaan rakenteiden sekä suullisen ja kirjallisen ilmaisun hallintaa.

Työtavat: Erilaisia työtapoja vaihtelevasti (digitehtävät, pari-ja ryhmätyöt jne.).

 

Lite bättre

Tavoite: Vahvistetaan ruotsin kielen keskeisiä asioita ja valmistaudutaan ruotsin opiskeluun lukiossa.

Sisältö: Monipuolista kielen kertausta kurssilaisten toiveiden mukaan.

Työtavat: Yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely.

 

Historia

Historian mysteerit vHIhm

Tavoite ja sisältö: Historia on täynnä toinen toistaan mielenkiintoisempia mysteereitä, joihin ei vieläkään ole löydetty ratkaisua tai selitystä. Tällä kurssilla keskitytään niihin. Aiheina ovat mm. pyramidien rakentaminen, kivikauden ihmisten selviytyminen, El Doradon kultainen kaupunki, Nazcan linjat jne. Merirosvojen kadonneet laivat ja Titanicin kohtalo kuuluvat myös sisältöön.

Työtavat: Eri tietolähteet. Yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely.

 

Toinen maailmansota 80 vuotta

Tavoite ja sisältö: Toisen maailmansodan alkamisesta tulee 1.9.2019 kuluneeksi 80 vuotta. Kurssilla perehdytään toiseen maailmansotaan monipuolisesti 1930-luvulta alkaen aina sodan loppuun ja syyllisten tuomitsemiseen vuonna 1946. Sotaa tarkastellaan yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta. Kurssin aiheita ovat mm. yksittäiset sotilaat, lotat, kotirintama, natsit, vastarintaliikkeet, Hitler, Stalin, Churchill, Mannerheim, Ryti ja sotarikolliset. Pääpaino on oppilaiden omissa kiinnostuksen kohteissa, joita pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon.

Työtavat: Eri tietolähteet. Yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely sekä museovierailut.

 

Psykologia

Johdatus psykologiaan vPSjp

Tavoite: Saadaan pintaraapaisu psykologiasta ja sen eri tieteenaloista (esim. kehityspsykologia, psykiatria, sosiaalipsykologia, neuropsykologia) sekä innostua uudesta oppiaineesta.

Sisältö: Poimintoja mielenkiintoisimmista aiheista ja ihmisistä psykologian alalta. Perusasioita ja -teorioita ihmisen kasvamisesta ja kehityksestä, ajattelusta, ihmissuhteista, aivojen ja mielen toiminnasta sekä erilaisista psyykkisistä sairauksista. Hyödynnetään monialaisesti myös jo opittuja asioita muista oppiaineista (mm. biologia, uskonto, terveystieto).

Työtavat: Monipuolisten työtapojen hyödyntämistä sekä oppimistekniikoiden harjaannuttamista. Yksilö- ja ryhmätyöskentelyä sekä opettajajohtoisia alustuksia.

 

Biologia

Maatalous

Tavoite: Opitaan tuntemaan maatalouden perusasioita.

Sisältö: Maanviljely ja kotieläimet sekä niihin liittyvät elinkeinot. Puutarhanhoito ja kasvien kasvatus. Vierailukohteina Tirilän puutarha, hevostalli ja tai kanala.

Työtavat: Tutustutaan aiheeseen eri keinoin: vierailut, yksilö-, pari- ja ryhmätyöt, tvt ja kasvien kasvatus.

 

Metsätalous

Tavoite: Opitaan tuntemaan metsätalouden perusasioita.

Sisältö: Metsätyyppituntemus, metsän mittaus, metsänhoidon perusasiat, metsäteollisuus ja metsän monikäyttö. Vierailukohteina Kaukaan saha, metsäoppilaitos (Ruokolahti) ja mahdollisuuksien mukaan metsätyömaa.

Työtavat: Mahdollisimman paljon tunteja metsässä, vierailut, yksilö-, pari- ja ryhmätyöt ja tvt.

 

Fysiikka

Tähtitiede vFYtt

Tavoite ja sisältö: Maailmankuvan laajentaminen maapallon ulkopuolisille alueille.

Maailmankaikkeuden synty ja rakenne, tähtitieteen historiaa ja tutkimusmenetelmiä, aurinkokunta, pohjoinen tähtitaivas.

Työtavat: Yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely.

 

Kemia

Kemiaa kokeellisella otteella

Tavoite: Opitaan käyttämään kemistin työkaluja ja syventämään tietämystä kemiasta kokeellisuuden keinoin.

Sisältö: Tutkitaan aineen käyttäytymistä ja kemiallisia reaktioita.

Työtavat: Kokeellisia töitä.

 

Kuvataide

Valokuvaus ja elokuva

Tavoite: Kuvaaminen, kamera ja käsitteet haltuun.

Sisältö: Kuvaamisen lainalaisuudet ja kameran toiminnot.

Valokuvauksen, elokuvan ja kuvallisen viestinnän historia.

Työtavat: Harjoitellaan kameran käyttöä, kuvataan, muokataan kuvia, tehdään lyhytelokuva tai animaatio. Katsotaan aiheeseen liittyviä kuvia ja videoita.

 

Kotitalous

Leivonta vKOle

Tavoite: Opitaan valmistamaan leivonnaisia perustaikinoista.

Sisältö: Käytännön töitä.

Työtavat: Ryhmä-, pari- ja yksilötyöskentely.

 

Perunasta pastaan

Tavoite: Antaa valmiuksia selviytyä ruokahuollosta itsenäisesti omaa taloutta ajatellen.

Sisältö: Ruoanvalmistusta ja leivontaa.

Työtavat: Ryhmä-, pari- ja yksilötyöskentely.

 

Liikunta

Mailapelit vLImp

Tavoite: Syvennytään mailoilla pelattavien yksilö- ja joukkuelajien harjoitteluun, pelaamiseen ja sääntöihin. Oppilaat pääsevät itse vaikuttamaan kurssin lajisisältöihin.

Sisältö: Erilaiset mailapelit, esim. salibandy, kaukalopallo, sulkapallo ja tennis.

Työtavat: Yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely.

 

Sporttihaastekurssi

Tavoite: Innostaa oppilaita huolehtimaan monipuolisesti omasta kunnostaan ja hyvinvoinnistaan. Oppilaat saavat vinkkejä, ohjeita ja haasteita vapaa-ajalla liikkumiseen. Tavoitteena on tutustuttaa oppilaat erilaisiin treenamisen muotoihin kuten esimerkiksi crossfitiin, hiit-harjoitteluun, triathloniin, vesiliikuntaan, kuntosaliharjoitteluun sekä palauttaviin liikuntamuotoihin kuten joogaan, mindfulnessiin, ohjattuun ryhmäliikuntaan ja opastaa heitä vastuulliseen ja turvalliseen liikkumiseen. Oppilaat pääsevät kehittämään omaa kuntoaan ja liikuntataitojaan ja heille tarjotaan haasteita kokeilla uusia liikkumisen elämyksiä ja itsensä voittamisen hetkiä. Oppilaat pääsevät myös valvotusti itse suunnittelemaan sekä toteuttamaan oman yksilöllisen kuntosaliharjoitteluohjelman. Oppilaat saavat ohjausta terveellisiin elämäntapoihin.

Sisältö: Fyysistä kuntoa ja toimintakykyä harjoittavat tehtävät ja haasteet sekä mielen ja kehon yhteistyön vahvistaminen kehonhuollon, mindfulnessin ja uusien lajikokeilujen avulla.

Työtavat: Yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely. Liikutaan monipuolisesti oppilaiden omia toiveita kuunnellen.

 

Retkeilykurssi

Tavoite: Innostua luonnossa liikkumisesta ja oppia perusteet retkeilystä.

Sisältö: Retkeilyn ja luonnossa liikkumisen perusteiden läpikäyminen sekä retken suunnittelu ja toteutus patikoiden, pyöräillen tai muulla oppilaiden valitsemalla tavalla. Retki toteutetaan keväällä yhden yön retkenä lähellä olevaan retkeilykohteeseen, esim. Repoveden kansallispuistoon.

Työtavat: Yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely.

 

Lisää liikuntaa

Tavoite: Tavoitteena on lisätä monipuolista liikuntaa oppilaiden koulupäiviin. Oppilaat pääsevät tämän kurssin kautta lisäämään ns. extraliikuntaa omaan lukujärjestykseen.

Sisältö: Monipuolinen liikunta perusliikunnasta palloiluun ja kehonhuollosta kuntoiluun. Kurssin aikana on myös mahdollista saada vinkkejä omaan vapaa-ajan liikuntaan sekä liikkumiseen.

Työtavat: Yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely.

 

Musiikki

Tehdään oma biisi

Tavoite: Kurssin aikana valmistetaan yhdessä yksi tai useampi oma biisi ja mahdollisuuksien mukaan tallennetaan ja esitetään se / ne. Tavoitteena on erikoistua johonkin soittimeen / lauluun ja ottaa iso askel sen hallinnassa.

Sisältö: Kurssilla opiskellaan oman musiikin tekemistä.

Työtavat: Soittamista ja laulamista.

 

Käsityö

Robottien rakennus-, ohjelmointi- ja elektroniikkakurssi

Tavoite ja sisältö: Suunnitellaan ja toteutetaan oman kiinnostuksen mukainen työ. Oppilas työskentelee oman kiinnostuksensa mukaan erilaisten materiaalien kuten puun, metallin, muovin, 3D-tulostuksen sekä ohjelmoinnin parissa tai niitä yhdistellen. Ohjelmointi toteutetaan joko Arduinolla tai Lego Mindstormilla.

Työtavat: Oppilas suunnittelee ja toteuttaa opiskelua itselleen ominaisilla työskentelytavoilla.

 

New technologies: 3D-tulostaminen

Tavoite ja sisältö: Opitaan tulostamaan kappaleita 3D-kynällä, 3D-tulostimella sekä tekemään erilaisia kappaleita polymorph-muovista. Mallinnetaan kolmiulotteisia kuvia sekä toimitaan 3D-tulostimen koneenhoitajana. Jokainen oppilas myös tulostaa erilaisia kappaleita, esim. pelinappuloita, logoja, koriste-esineitä, korvakoruja, pienoismalleja, figuureja, ihan mitä ikinä keksitään, sillä tulostuksen mahdollisuudet ovat valtavat. Kurssin tavoitteisiin kuuluu 3D-mallinnus, 3D-tulostus, tuotekehittely ja yrittäjyys.

Kurssille ovat tervetulleita niin vasta-alkajat kuin kokeneetkin tulostajat.

Työtavat: Työskentely 3D-tulostimen kanssa.

 

Vaateompelua

Tavoite: Kehittyä vaatteiden suunnittelijana ja valmistajana.

Sisältö: Suunnitellaan ja ommellaan arki- ja juhlavaatteita tai asukokonaisuuksia nuorelle, lapselle tai aikuiselle, miksei myös vaikka lemmikille!

Työtavat: Oppilaslähtöinen projektiluontoinen työskentely.

 

Asusteita ja koruja

Tavoite: Kehittyä käsitöiden suunnittelijana ja valmistajana.

Sisältö: Kurssilla suunnitellaan ja valmistetaan asusteita (huivit, pipot, käsineet, sukat, laukut ym.) ja koruja

monipuolisesti pääosin pehmeiden materiaalien käsityötekniikoilla.

Työtavat: Oppilaslähtöinen projektiluontoinen työskentely.

 

Monen oppiaineen yhteistyökursseja

Tukioppilas-kurssi

Tavoite: Tavoitteena on edistää toiset huomioivaa käyttäytymistä, luoda koulun yhteishenkeä, torjua yksinäisyyttä ja lisätä nuorten osallisuutta koulussa. Kurssin käyneet toimivat 7. luokkien tukioppilaina.

Sisältö: Koulutusta tarjotaan seitsemästä eri teemasta:

  • tunne- ja vuorovaikutustaidot
  • ryhmän toiminta
  • kiusaamisen ehkäiseminen
  • mediakasvatus
  • yhdenvertaisuus
  • hyvinvointitaidot
  • päihdekasvatus

Työtavat: Yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentely.